Inclusie en Eenzaamheid
Wanneer je jezelf inclusief voelt, hoor je erbij en mag je meedoen. Je participeert met een ander of in een groep. Wanneer je mee mag doen, leidt dit over het algemeen tot een gevoel van betrokkenheid en ertoe doen. Dit leidt weer tot een positiever zelfbeeld. Je begrepen voelen. Deel uitmaken van. Exclusie gaat samen met eenzaamheid. Wanneer je buiten gesloten wordt, of je buitengesloten voelt ben je vaak ook eenzaam.
Eenzaamheid komt voor onder alle groepen binnen de bevolking. Wij richten ons in ons idee / plan op het hebben en onderhouden van sociale relaties waardoor de eenzaamheid afneemt en de inclusie het doel is. In dit plan concentreren we ons op inclusie als inzet tegen eenzaamheid bij jongeren en ouderen.
We gebruiken voor de vorming van een uitgebreidere opzet de artikelen van bokd.nl: Inclusie: eenzaamheid en Kis.nl: Eenzaamheid kent ook diversiteit.
We betrekken in de werving én de uitvoering van het plan oud en jong, autochtone -en allochtone inwoners (mensen van etnische komaf), mensen uit verschillende leefgebieden (wijken in Den Helder), hoog -en laagopgeleiden, organisaties en instellingen vanuit de verschillende wijken.
We gaan voor een duurzame werking. Ook na het project zullen contacten blijven bestaan en een gezamenlijk ontworpen kunstwerk zal een jaar rouleren tussen de diverse instellingen.
Van Idee naar Plan
‘Oud en jong kan veel van elkaar leren’. Dit is de onderliggende gedachte waar we mee gaan werken. Zo ontstaat een hulpvraag van een ieder, maar tegelijk ook een opsteker in het over brengen van informatie die er toe doet voor de ander. Dus van hulpvrager naar hulpverlener!
Allochtone -en autochtone eenzame ouderen en jongeren ontmoeten elkaar. Zij gaan met elkaar in een zestal sessies in gesprek over onderwerpen waar zij elkaar mee kunnen helpen. De jongeren kunnen de ouderen bijvoorbeeld wegwijs maken op de mobiele telefoon of computer / laptop. Om zo meer en nieuwe contacten te leren maken. De ouderen kunnen jongeren bijvoorbeeld helpen met verhalen hoe zij vroeger vriendschappen sloten. Maar ook praktische zaken kunnen aan de orde komen. De ideeën hiervoor worden door de deelnemers zelf naar voren gebracht en geïnventariseerd door de groepsbegeleider.
Deelname aan de sessies wordt gepromoot onder en via diverse instanties en scholen in verschillende wijken in Den Helder.
De gemengde groep deelnemers komt zes dagdelen bij elkaar in dagdelen van tweeëneenhalf uur, één keer per maand. De sessies worden begeleid door een groepsleider die aan de hand van stellingen de deelnemers stimuleert en motiveert met elkaar te praten en samen te werken. Stellingen kunnen zijn (in opbouwende tijdseenheid): Waar komt de eenzaamheid vandaan? Waarom voel je je eenzaam? Ben je werkelijk eenzaam of voel je je alleen? Hoe kun je eenzaamheid oplossen? Wat bracht je ertoe mee te doen aan deze sessies? Waar zou jij hulp bij kunnen gebruiken? Waarmee zou jij kunnen helpen? Hoe kun je elkaar helpen in een wederzijdse hulpvraag? Leiden de sessies voor jou tot een gevoel van ‘erbij horen’?
Na de stelling wordt aandacht besteed aan de wederzijdse hulp vragen en bieden van een jongere aan een oudere en een oudere aan een jongere.
Het laatste deel van het dagdeel wordt gewerkt aan een gezamenlijk kunstwerk. Dit kan een creatie zijn waarbij diverse kunstvormen van pas kunnen komen. Nader te bepalen door de groep.
Werving, PR en duurzame voortzetting: Duurzame vriendschap en een gezamenlijk kunstwerk
Deelnemers kunnen zich opgeven op diverse manieren zodat er een groot bereik is. Via posters en hand-outs in diverse instellingen voor ouderen als social media en posters met QR codes op scholen, jongerencentra, sportlocaties en instellingen voor jongeren
Na PR en werving gaat een groep van 30 deelnemers van start; 15 jongeren en 15 ouderen. In de opbouw van de sessies streeft de begeleider naar vaste hulpmatches tussen een oudere en een jongere deelnemer, waarbij er wederzijds hulp verleend en gevraagd wordt. Voorbeelden hiervan zijn al in de eerdere sessies in de stellingen door de deelnemers opgehaald.
Het uiteindelijke doel is het maken van een gezamenlijk kunstwerk dat kan rouleren op de diverse instellingen en scholen én het sluiten van duurzame vriendschappen / maatjes waarbij door met elkaar problemen op te lossen de eenzaamheid wordt verdreven. Het kunstwerk kan op de uitreiking van de prijswinnaar van 2026 gepresenteerd worden en wellicht tot prijs dienen.